Nå ud til flere med hashtags
Hashtags i 2024 – outdated? Nej, du har blot brug for den rette strategi.
Selvom nogle måske ser hashtags som outdated, bør man ikke undervurdere effekten af at bruge de helt rigtige hashtags. Hashtags er nemlig fortsat et essentielt redskab, som kan hjælpe dig med at nå de brugere, der leder efter det, du tilbyder 🔎
Det betyder dog ikke, at du bare skal bruge så mange hashtags, som du kan komme i tanke om – faktisk tværtimod. Jo mere detaljeret og specifik du er, jo bedre vil du kunne ramme din målgruppe. Men hvordan ved man, hvilke hashtags man bør bruge?
Hashtag-guide
For at hjælpe dig godt på vej med at finde de helt rette hashtags, har vi lavet en hashtag-guide, som kan gøre dig endnu klogere på hashtags, og hvordan du bør bruge dem i praksis.
1. Lav en hashtag strategi
At lave en hashtag strategi er en essentiel del af markedsføringen på de sociale medier, hvor hashtags spiller en væsentlig rolle. En hashtag strategi er en plan for, hvordan du effektivt kan bruge hashtags på de sociale medier for at øge synligheden og engagementet for dit indhold. Med den rette hashtag strategi kan du nå en bredere målgruppe, øge engagementet på dine opslag og få flere følgere.
Nedenfor er nogle forslag til aspekter, som du med fordel kan inddrage i din strategi.
2. Brug hashtags på det respektive sprog
Tilpas dine hashtags til din målgruppe. Hvis din målgruppe er dansk, så brug danske hashtags. Hvorfor nå en masse brugere, som alligevel ikke forstår, hvad dit opslag handler om?
3. Brug hashtags i caption og ikke i kommentar
For at blive fundet i Instagram search bør du, ifølge Instagram selv, placere dine hashtags i din caption og IKKE i kommentarfeltet.
4. Lad dig inspirere af populære profiler
For at finde relevante hashtags kan du tage et kig på de mest populære profiler inden for din branche og se, om du kan finde nogen, der passer godt til dit brand. Overvej, hvilke der er mest relevante og sigende for det, du poster, og vælg kun dem.
5. Brug disse 8 kategorier for at nå hele vejen rundt med dine hashtags
- Produkt #markedsføring #markedsføringstips #socialemedier
- Industri #konsulent #iværksætter #digitalmarkedsføring
- Fællesskaber på IG indenfor industrien #iværksætterkvinder #livetsomselvstændig
- Specielle events eller sæsonen #sommer2023 #efterårsmode
- Lokationer #københavn #danskmarkedsføring
- Dagligdagen #dagensoutfit #torsdagshygge
- Fraser, der er relevante for din profils tema #markedsføringpåinstagram
- Akronymer #ootd
6. Brug 20 eller flere hashtags
Ifølge en undersøgelse udarbejdet af Later giver det den bedste effekt, hvis du bruger flere hashtags. Undersøgelsen viser nemlig, at opslag der gennemsnitligt har 20 hashtags modtager den højeste gennemsnitlige rækkevidde. Dog skal du huske, at du max kan bruge 30 hashtags i et opslag.
7. Vælg de rigtige hashtags
Selvom en undersøgelse viser, at du bør bruge mere end 20 hashtags, så er det dog essentielt at du bruger kvalitets hashtags, som er relevante for dit brand, da det er mere værd at nå få brugere, som faktisk vil lytte til dig, end en masse irrelevante brugere, som er ligeglade med din profil og dit budskab
Nu er du klar til at udarbejde din hashtag strategi og begynde at bruge de helt rigtige hashtags. Vi håber, at du fandt vores hashtag-guide brugbar og indsigtsfuld.
Hvis du stadig synes, at det kan være svært at finde de helt rigtige hashtags, så kan du tage et kig på vores indlæg om ChatGPT, som med lynets hast kan svare på alverdens spørgsmål, skrive tekster og hjælpe dig med at finde de helt rigtige hashtags.