Fang dit publikum med en fængende indledning
Tyvstjæl vores 15 geniale hooks, som får modtager til at blive hængende
Når vi deler indhold på sociale medier, tror vi ofte, at modtager per automatik læser interesseret med. Det er dog på ingen måder en selvfølge. Sociale medier flyder nemlig over med indhold, og konkurrencen om brugernes tid og opmærksomhed er intens som aldrig før.
Hvis du vil bemærkes og undgå at drukne i mængden, er det derfor vigtigt, at du fanger modtagers opmærksomhed som det allerførste. Det gør du med en spændende indledning – også kaldet et ‘hook’.
Læs med og få vores tips og tricks til at lave hooks, der giver læser lyst til at blive hængende 🎣
Derfor er hooket så vigtigt
Mennesket er indrettet til ubevidst at sortere i de uanede mængder af input, vi modtager gennem dagen. Hvis din tekst umiddelbart virker f.eks. uinteressant eller kompliceret vil rigtig mange derfor falde fra, før de overhovedet når til sætning nr. 2, fordi de har vigtigere ting at tage sig til.
Vil du undgå, at modtagers tanker ledes hen på “hvad skal jeg have til aftensmad?” skal du bruge alle dine copywriting-skills til at sikre, at din første sætning – dit hook – sidder lige i skabet.
Hooket er den sproglige fiskekrog, som skal få modtager til at blive hængende.
Kendetegnet for ethvert godt hook er, at det på en eller anden måde pirrer modtagers nysgerrighed. Dit hook kan være et gribende, overraskende eller provokerende statement, et eftertænksomt spørgsmål, hårdtslående facts eller ja – hvad som helst, der kan fange modtagers opmærksomhed. Det eneste lille men er, at dit hook selvfølgelig skal være relevant for dit budskab.
Nå, nu til det, du er kommet for.
15 hook-formler du kan tyvstjæle
Nedenfor har vi lavet 15 eksempler på, hvordan et hook kan udformes, så det er kort, letforståeligt og fængende:
- “Stop med at gøre […] og gør i stedet […]!”
- Hvis du har brug for en redningskrans, når det kommer til […], så er dette til dig! 🛟”
- “Sådan opnår du resultater med […]”
- “Sådan undgår du at […]”
- “News flash: Måden du tænker på om […] vil meget snart ændre sig. Læs med her 👇”
- “Dette vidste du ikke om […]”
- “Få vores bedste tips til […]”
- “Vidste du, at […]?”
- “Fald ikke for […]-fælden. Gør i stedet dette 👉”
- “Få hemmeligheden bag […]”
- “Oplever du problemer med […]?”
- “[X antal] myter om […]”
- “Det er tid til at vinke farvel til […]. Sådan gør du 👇”
- “Du behøver ikke at […] for at […]”
- “Tilståelse: Vi troede i lang tid, at […]. Men så […]”
Vi håber, du kan bruge disse eksempler næste gang du skriver en tekst, så du kan fange læser allerede fra første sætning. Go get ’em!
Er du helt tom for ideer ift., hvad din næste tekst – og dermed dit hook – skal handle om, kan du få inspiration i vores indlæg ‘Løb aldrig tør for content ideer med toolet: ‘Answer the public’.